آموزش پنجره های ادیوس

پنجره های ادیوس را براحتی بیاموزید

3674


پنجره Monitor

پنجره مانيتور از دو قسمت Player/Recorder تشکيل شده است، پنجره Player که در پريميرSource View ناميده مي‌شود براي نمايش و ويرايش کليپ‌ها و کنترل دستگاه‌هاي جانبي از جمله DV Cam Player به کارمي‌رود در حاليکه پنجره Recorder براي نمايش و ويرايش کليپ‌هاي موجود در پنجره Timelineو استخراج برنامه‌هاي ويديويي استفاده مي‌شود. اين پنجره در پريميرProgram View ناميده مي‌شود.


Edius براي نمايش پنجره‌ها داراي دو حالت Dual Mode و Single Modeمي‌باشد.

در حالت Dual Mode مي‌توان هر دو پنجره را در محيط برنامه مشاهده نمود در حاليکه درSingle Mode فقط يکي از پنجره‌هاي نمايشي فعال مي‌باشد. استفاده از حالات نمايشي مختلف امري سليقه‌اي است ولي عموما وقتي از Dual Mode استفاده مي‌شود که شما از يک مانيتور بزرگ يا دو مانيتور استفاده مي‌کنيد. پيش‌فرض برنامهEdius بر روي Single Mode و پنجره Recorder مي‌باشد.

براي تغيير پنجره‌ها در حالتSingle Mode از کليد Tabيا کليدهاي PLR/RCDدر بالاي پنجره مانيتوراستفاده مي‌شود.

پنجره Bin
اين پنجره که در پريمير پنجره Project ناميده مي‌شود براي وارد نمودن، مرتب کردن و ايجاد تغييرات اوليه درکليپ‌ها به کار مي‌رود و از سه قسمت

Folder View، Operation Buttonو Clip Viewتشکيل شده است .

پنجره Palette

Edius شامل سه پالت Effect، InformationوMarker مي‌باشد. اين پالت‌ها در حالت اوليه برنامه، مجزا از يکديگر مي‌باشند.

ولي با Drag & Drop کردن مي‌توان آنها را داخل يکديگر قرار داد، همچنين مي‌توان نوع نمايش پالت Effect را به حالت Folder View تغيير و آن را مشابه پنجره Bin نمود.

پالت Effect جايي است که شما مي‌توانيد تمام *****هاي صوتي، تصويري، ترانزيشن‌ها و ديگر افکت‌هاي Edius را مشاهده کنيد. عملکرد پالت Effect دقيقا مشابه پالت Effects پريميرپرو است با اين تفاوت که افکت‌هاي پريمير پرو بيشتر از Edius مي‌باشند.

پالت Information از دو قسمت تشکيل شده است،در بخش فوقاني مي توان اطلاعات کاملي را راجع به مشخصات يک کليپ بدست آورد. بخش تحتاني پالت نيز براي نمايش و ايجاد تغييرات در افکت‌ها و .. است که به کليپ‌ها اعمال شده‌اند. پالت Information در Edius مشابه پالت Effect controls و Info در پريمير پرو مي‌باشد.

آخرين پالت Edius پالت Marker است که براي کنترل و حرکت بين نشانه‌هاي

(Markers) موجود در پنجره Timeline بکار مي‌رود. پريمير پرو فاقد پالت Marker مي‌باشد ولي امکانات اين پالت را در پنجره مانيتور قرار داده است.


پنجره Timeline

پنجره Timeline که اصلي‌ترين بخش در برنامه‌هاي تدوين محسوب مي‌شود براي ويرايش و اصلاح کليپ‌ها و ايجاد جلوه‌هاي ويژه بر روي کليپ‌ها به کار مي‌رود.

پنجره Timelineاز 5 قسمت اصلي تشکيل شده است:

1ـ تراک‌هاي تصويري

2 ـ تراک‌هاي صوتي

3 ـ تراک تايتل

4 ـ کليدهاي دستورات و ابزارها

5 ـ محور زمان